My way of speaking is exquisite

DATUM 2012-02-13 - TID 22:31:35

Folk i Umeå/Vindeln klagar på mitt uttal.. När jag ska berätta nånting som hände i högstadiet eller lågstadiet så är det alltid nån som ska avbryta mig.
Om man sitter och pratar om nånting så ska jag tillägga nånting så blir det ungefär såhär:
"Haha, men det var som när jag gick i nian.."
"NIIIIIYYYIIIAAN!"
"..."

För mig låter det helt normalt. "Nian." Men tydligen så låter det helt fucked up för alla andra som lyssnar på mig. "Niiiiiaahn."
Ett annat ord, som de flesta här nere inte ens förstår. "Gatt." Gatt är ett vanligt ord juu..! Haha, okej, ett norrländsk ord. "Jag gatt städa rummet" = "Jag var tvungen att städa rummet".
Sen har jag hört att folk som bor ännu längre ner inte säger "sockar" till vanliga sockar, strumpor alltså. Säger man sockar så tror de att man menar tjocksockar. Fast det är ju bara vad jag hört från en del, jag har inte nån stor erfarenhet av hur folk pratar längre ner i landet! Vill inte dra alla över en kam, men ja. :)

Det här var ganska underhållande en tråkig måndag i en ensam lägenhet, så jag tänker fortsätta skriva denna meningslösa text! :D

Jag pratar inte jättebrett än fast jag är uppvuxen med folk runt omkring mig som pratar mycket bredare än mig själv. Jag är lite ledsen över att jag inte pratar väldigt brett, för jag tycker att norrländska låter så mysigt och hemma! Jag hade gärna gått runt och pratat så brett så att folk inte förstod mig och att jag hade varit tvungen att översätta varenda mening jag sa så folk skulle förstå!

Här är en liten lista på fraser jag ofta hörde när jag var mindre(och såklart fortfarande, inte lika ofta bara):
Nä ja va liten ble ja kallad lillbåne å mina småsyskon va allti småbåna.
På mormor å morfars gård hadd dom en kattox å myä mä koen.
För å kunn få köpa pären måst man ha pääninga.
He nalta salt på maten.
Nu få du ta å tjå deh.
He hiir backe nacken nä man få hurven.
Varsch jer du från?
A Kajsa ä ju en Anders dootra.

Well, detta kanske inte var ett så givande eller roligt inlägg, men ja.. Det är ju min blogg så! (a)

At first I was like:
But then I was like:

Kommentarer
Postat av: hannaa

kajsa jag tycker du pratar väldigt brett XD

2012-02-13 @ 22:47:04
URL: http://anotherfreak.blogg.se/
Postat av: Julia

Gud vad jag känner igen mig Kajsa!

Nej dom säger strumpr här haha!

Sa till Aarons lilla kusin 'Sockar' hon ba 'va? Du menar väl strumpor?' hahaha!



Vill också prata brett, det är härligt och känner också igen många av orden, speciellt bånbåna, pänniga, pären, hurven och dootra! :')



Älskade Norrland <3

2012-02-14 @ 11:41:14
URL: http://iulia.blogg.se/
Postat av: Astrid

Jag tycker om som du pratar!

2012-02-15 @ 02:13:38
URL: http://astridsteen.blogspot.com
Postat av: K A J J A

sv. okej, söt var han/hon :)

2012-02-15 @ 15:02:34
URL: http://knaskajja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin