En uppföljare. Skinn och ben

DATUM 2011-10-19 - TID 20:28:50



Har gjort en ny kategori nu, viktökning. Jag tänkte berätta lite om hur jag ska försöka (och klara!!) att gå upp i vikt.

Som jag berättade för ett tag sen så skulle jag ju fara till vårdcentralen och kolla hur det låg till med min vikt. Jag for dit på måndagen första gången och läkaren frågade massvis med frågor. Första frågan, som väldigt många ställt till mig, var "Är det här något medvetet?". Ja eller hur, för då skulle jag ju verkligen gå och söka hjälp för att gå upp i vikt. Nej, det är inte något medvetet. Jag svälter mig inte, jag räknar inte kalorier, jag tränar inte för att få bort allt fett på min kropp. Sedan när hon äntligen förstod att det inte var medvetet så började hon fråga massa andra frågor, mest vanliga frågor som alla läkare ställer vad man än behöver hjälp med och så. Hon tog blodtrycket på mig, lite lågt var det, men inte alls farligt lågt. Sen blev jag skickad till labbet för att ta blodprov och väga/mäta mig. Sen blev jag hemskickad och de sa att de skulle ringa när de fått tillbaka proverna. Jag tänkte att då kommer det säkert ta nån vecka, för det brukar det göra med det mesta här i livet. "Vi ringer så fort vi vet." Så kan de ringa typ 3 veckor senare när problemet är över. Men i alla fall!

På onsdagen ringde läkaren till mig och sa att hon ville att jag skulle komma redan nästa dag, för hon ville att jag skulle göra ett EKG för att kolla hur mitt hjärta mådde. För på proverna var det inget fel, förutom att jag hade lite för lite vita blodkroppar - men inget allvarligt. Men hon sa att det kanske kunde vara fel på hjärtat, eller inte fel på hjärtat, men att det var för mycket/lite av nånting där. Minns inte riktigt.

Nästa dag gick jag dit och gjorde ett EKG, det var inget fel med hjärtat utan jag hade bra och fin puls. Så när jag trodde vi var klara sa hon att jag skulle följa med henne för att vi skulle träffa en kurator och prata lite. Jag följde med henne in till ett lugnt rum och man såg verkligen att det var ett rum tänkt för att prata med en kurator i, om ni förstår. Dämpad belysning, mjuka färger på väggarna, mjuka stolar och tända ljus. (Oh god, låter som värsta sex-rummet nu när jag beskriver det...)

Efter ett tag så kom kuratorn in och vi började prata. Orkar inte gå in på detaljer där för det var så mycket vi pratade om. Men i alla fall så kom vi fram till att jag skulle få testa en diet i en månad. Ska få en näringsdryck och ett eget rum att äta lunch i på skolan. För det vi kom fram till var att jag var för stressad när jag åt, och banne mig så är det ju sant. Har aldrig tänkt på det förut, men jo, det stämmer nog! Plus att jag krympt min magsäck eftersom jag oftast kan äta några tuggor sen bli mätt, men ibland äter jag som en häst. (Gnägg!) Oliver bara skrattade när jag berättade det. "Du är då den minst stressade personen jag vet när det gäller att äta!" För jag äter verkligen segt. Men det är inte det att jag är stressad så att jag kastar i mig maten så snabbt som möjligt, utan det är det att jag äter så sakta så att alla hinner bli klar innan mig. De börjar gå från bordet, stå och vänta på mig, tjata på mig. "Är du inte klar nån gång?" Jag blir stressad, väldigt stressad. Så det blir ofta så att jag lämnar mat. Särskilt i skolan.
Kommer även få gå på kongiktiv beteende terapi. Vet ni inte vad det är så googla på det.

Kommer inte den här dieten och terapin funka så kommer de klassa det som en ätstörning. Då kommer BUP bli inblandad och jag kommer måsta få speciell behandling. Så jag ska verkligen försöka att ge gärnet och äta upp mig, för jag vill inte bli en tjej klassad med ätstörning. Känner mig faktiskt jättemotiverad!

Nu ska jag gå upp i vikt! Kommer nog vara svårt, men lättare med näringsdrycken hoppas jag! Tänkte sätta upp ett mål också. Jag ska gå upp minst 10kg innan jag fyller arton! Det är åtta månader.
Vet inte riktigt om 10kg är för lite eller för mycket att sätta som mål på åtta månader, men man måste ju börja nånstans!

Kommentarer
Postat av: Julia

Varför har du inte sagt någonting?

Hur som helst låter det bra och jag hejar på dig!

Du vet att jag finns här också om du vill prata om något och lycka till <3

2011-10-19 @ 20:54:13
URL: http://iulia.blogg.se/
Postat av: hannaa

Kämpa på bruden, I know you can do it! (och du vet...funkar inte den dieten så finns ju alltid min som är bombsäker, höhö )

2011-10-19 @ 22:09:03
URL: http://anotherfreak.blogg.se/
Postat av: sofie

hej jag är också ganska smal omedvetet vet inte om jag är undernärd men det jag undrar är om din mens slutat?

2011-10-20 @ 07:00:13
Postat av: Ellen

Det är ju jätte bra det du har gjort!! Du klarar det kämpa på!

2011-10-20 @ 19:45:43
Postat av: Linnea

Gud vilka fina bilder du tar! :)

2011-10-22 @ 20:22:32
URL: http://neagoescrazy.blogg.se/
Postat av: Cornelia - Hobbyfotograf

Åh det låter ju toppen! Lycka till gumman!

2011-10-22 @ 21:26:09
URL: http://itismoi.blogg.se/
Postat av: Maria

Hejar på dig Kajsa! :)

2011-10-22 @ 21:26:18
Postat av: hanna ♡

godmorgon! allt bra? :)



har startat en fototävling med temat vatten, den avslutas på söndag så du har tid på dig att fota en bild nu om du känner för det, kika in på min blogg för att anmäla dig eller kolla vad man vinner och så!



länk till tävlingen finns längst ner i alla mina inlägg, puss

2011-10-26 @ 06:37:37
URL: http://heaa.blogg.se/
Postat av: sofie

Hej

Jag skulle också vilja gå upp i vikt men utan att äta näringsdrycker. jag tycker det är viktigt att äta hälsosamt och undrar om du har några tips till mig? tack för en bra blogg

2011-12-03 @ 13:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin