Thin, thinner, thinnest

DATUM 2012-04-07 - TID 19:55:57



Tunna personer blir jätteofta utpekade. Det har hänt mig några gånger att folk har "skrikit" anorexi-barn efter mig, eller sagt det rakt i ansiktet på mig. Och jag tror att många andra personer som läser det här känner igen sig, i alla fall till viss del kanske. Vissa kanske tar det som en komplimang när andra, som jag, tar det som en förolämpning. Jag vill ogärna bli kallad sjukligt smal eller liknande, men det är ju okej sålänge ingen kallar mig fet, eller hur!? ... Att kalla någon fet är lika fel som att kalla någon ett anorexi-barn. Inte okej någonstans. Nog har jag kallat folk feta/sjukt smala, jag är inte perfekt, det är jag verkligen inte. Men det var mer förut, nu har jag faktiskt mognat och inser hur fel saker och ting kan vara. Men jag säger det igen; jag är inte perfekt.

Jag har inte skrivit nånting om hur det går för mig att gå upp i vikt på ett riktigt bra tag. Och jag kan ju informera er om att det inte går bra alls. 

Jag har fått mina näringsdrycker, jag ska egentligen dricka dem utöver lunch & middag och kanske ibland en extra på kvällen. Då skulle jag få i mig mellan 1600 - 2400 kalorier extra varje dag, om jag inte missar nån någon gång såklart. På en månad ska jag ha fått i mig 24000 kalorier extra. 
Fast då kommer vi ju till de att jag inte dricker dem så ofta som jag ska göra. De är goda och är bra för mig, men någonstans tar det stopp. Jag har inte sagt nånting till min dietist om att jag inte dricker dem, utan att jag dricker dem som jag ska och så. Jag vet att jag borde göra det, men det tar emot på något sett. Jag vill ju inte göra någon besviken.

Var hos min dietist för en vecka sen, om jag minns rätt. Sen jag var där sist hade jag gått ner ett kilo, istället för att gå upp 2 kg som jag egentligen borde ha gjort. Konstigt tyckte hon och jag höll ju bara med, såklart. Men ja, jag vet väl varför jag inte gått upp nåt. Jag har inte slutat äta, utan jag äter som jag gjorde före jag fick näringsdryckerna. Jag vet inte om det är därför jag gått ner i vikt igen, eller om det är för nåt annat.

Jag har slutat gå till psykologen, vilket resulterat i att jag fått massa räkningar på uteblivna tider. Så nu går jag inte till mina KBT möten längre. Vet inte varför jag inte gick dit, kanske var för att jag inte tycke jag hade tid, eller kanske för att jag inte tyckte att han jag pratade med hjälpte? Jag vet inte. Psykologen jag gick hos gick mig bara på nerverna. Kan inte förklara hur han är, man måste ha träffat han för att förstå hur han är.

Jag gruvar mig lite inför sommaren faktiskt. Eftersom då har man ju på sig linnen, shorts, bikini och allt de där. Visst är det skönt med sommar och det är ju den bästa årstiden, men jag har aldrig tyckt om att vara så 'lite' klädd. Inte för att jag visar mycket hud eller så, utan mer för att jag måste visa mina beniga armar och ben. Armarna är värst enligt mig, de är bara så beniga och jag skulle typ kunna sticka hål på någon med mina armbågar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag älskar dig! Och jag vill verkligen hjälpa dig på alla sätt jag kan. De gick ju bättre för dig att dricka de där dryckerna när jag var med, du kanske ska ta några och ha hos mig, de kanske funkar, värt ett försök?



Tänk inte på vad ALLA säger, tänk på vad de som verkligen älskar dig och bryr sig om dig, resten spelar ingen roll!!

2012-04-07 @ 20:14:56
Postat av: F a n n y

Sv: Jaa måste lyckas gå upp lite iallafall! Tänker inte visa mig till sommarn annars haha (a) Men lycka till du också :D

2012-04-07 @ 21:27:32
URL: http://fannyysphoto.blogg.se/
Postat av: Elly

Hello my friend!

I know you are beautiful, and you know it! Many people wish they has the body you have, i wish I had the body you have. And you not looking like aniroxia persson.



This is harder to be fat, and we try to be slim but nothing works! but I think you think is harder to be slim.



I wish you good luck my friend!



// Elly - J

2012-04-13 @ 22:29:27
URL: http://ellyj.webblogg.se/
Postat av: Helene

Har du gjort en undersökning av sköldkörteln? Den sitter vid halsen och styr ämnesomsättningen . Man kan ha för hög aktivitet i sköldkörteln (tror det beror på brist av vissa ämnen) och få en för hög ämnesomsättning vilket gör att man blir väldigt smal. Jag har läst att det inte hjälper att äta massa skräpmat för att gå upp i vikt, i dessa fall. Skräpmat innehåller ofta mat som inte är särskilt energität, t.ex. kolhydrater som bröd (exempelvis hamburgare, mackor), eller potatis i form av t.ex. chips och pommes. Mat som inte är energität kan man äta stora mängder av utan att gå upp i vikt, de gör endast att magen känns full och man får inte ner med. Ett tips till dej är att satsa på att äta så energität mat som möjligt, mat som till största del består av fett och protein. Läste att du äter mycket grädde och det är jättebra! Jag menar inte att du borde sluta att äta kolhydrater, men försök att äta nyttiga sådanna och alltid ha en fettkälla och en proteinkälla i dina måltider. Jag vet ju inte om du äter kött, men det är i alla fall väldigt energitätt, innehåller mycket protein och oftast mycket fett, särskilt nötkött. Fläskkött är relativt fettsnålt, men proteinrikare än nötkött. Lax och andra feta fiskar är bra. Torsk är en väldigt fettsnål fisk, men eftersom den är en av de mest proteinrika så är den ändå bra. Glöm inte den feta såsen bara. Ost är också jättebra! En av de mest fettrika och proteinrika livsmedlen som finns. Gör du gratänger så hyvla på en massa ost på toppen och ha i en fet gratängsås. Till fisk går det ju utmärkt att göra en fet sås och addera någon form av kolhydrater, t.ex. potatis. Om du ska upp i vikt så är det viktigt att du äter nyttigt. Menar inte att du ska sluta äta sötsaker, absolut inte! Men se till att du äter dig mätt på mat, och försök att äta nyttigt och energitätt åtminstone till lunch och middag. Tips på energitäta mellanmål:
*går att blanda med exempelvis stekta äpplen/bär: Vispad grädde, keso (proteinrikt), turkisk yoghurt (10 % fett). Nötter är också jättebra! Oftast innehåller de runt 60% fett och även mycket vitaminer och mineraler. Gott att ha till vispgrädde/yoghurt. Ägg är också hur bra som helst! Innehåller ca 10% protein och 10% fett per 100g. Om du äter mackor till frukost så satsa gärna på äggmackor, ett helt ägg per macka. Om jag var du så skulle jag satsa på ca 5 mål om dagen. Lunchen och middagen är viktigast, se till att du äter stora portioner av dessa två huvudmål och ät dig inte mätt på sötsaker emellan måltiderna. Frukost, lunch, middag och två mellanmål, fördelade som du vill under dagen. Jag tycker absolut inte du ska behöva dricka massa näringsdrycker! Särskilt inte om de består av kolhydrater, eftersom kolhydrater lätt snabbar upp ämnesomsättningen och som sagt inte är enegitäta. Tänk på att äta mycket grönsaker också, broccoli är en av de mest vitaminrika. Frukt behöver du inte plåga i dig eftersom de innehåller så mycket socker, men ät det för att det är gott.
Jag vill också bara säga att jag tycker du har en jättefin kropp och om jag var du skulle jag inte vilja gå upp i vikt. Men förstår att det är jobbigt om det gör ont att sitta och ligga. Jag skrev det här till dig eftersom jag (pga ätstörning) har en del kunskaper om mat, nyttig mat, vad man lätt går upp i vikt av osv...

Svar: Nej det har jag inte gjort, men har tänkt på det men har som aldrig blivit av.. Äter väldigt mycket kött, då mer eller mindre alla i vår familj jagar och fiskar (Är det inte kött på bordet är det nåt som inte stämmer, haha! ;)) Nä men jag försöker äta nyttigt också, inte bara junkfood.Och TACK, för tipsen! Blev paff när jag såg en sådan här lång kommentar, särskilt när det var vettiga tips! Jag kämpar fortfarande och har gått upp så jag väger nu 49kg! Inte så mycket kanske, mitt mål är i alla fall 58kg, så framåt går det i alla fall! Plus att jag aldrig vägt såhär mycket någonsin, så det känns jättebra! :) Tack ännu en gång! :)
Kajsa Dahl

2012-10-05 @ 17:32:21
URL: http://nystig.blogg.se
Postat av: Helene

Vad konstigt att du inte fått göra en sådan undersökning… Verkar som att många skolsystrar har klagat på din vikt, så väldigt dåligt av dem att de inta tagit upp sköldkörteln.

I mellanstadiet så klagade skolsyster ofta på min vikt, sa att jag var så liten osv... Hon skickade mig för att undersöka sköldkörteln, dock förstod jag aldrig vad det var för slags undersökning. Hon sa aldrig varför. Dock listade jag ut det när jag blev äldre… Minns att jag kände mig väldigt kränkt av alltihopa. Eftersom ingen talade om för mig varför de undersökte mig, och vad som eventuellt var fel. Har också fått höra ganska många gånger i livet att jag har så smala lår. Särskilt när jag var yngre… Det var inte särskilt kul att höra eftersom tonläget alltid var så förskräckt när personen sa det. Det lät som att smala lår var något man inte skulle ha. Nu har jag väll inte så smala lår längre, men vill ändå ha större. Fast egentligen tycker jag att det är fint med både större och mindre lår… Det är bara de där gamla kommentarerna som sitter i.

Vad roligt att höra att du kommit närmre ditt mål! :) Jag tycker det är så intressant att läsa om personer som strävar efter att gå upp i vikt, eftersom det är mer ovanligt än folk som vill gå ner i vikt. Skulle vara roligt att höra hur det går för dig i fortsättningen:) Vad bra att tipsen är till hjälp! Om du testar något så kan du ju tala om ifall du får nått resultat av det:)

2012-10-05 @ 20:43:22
URL: http://nystig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin